Vernieuwde publiekscampagne biologisch van start

Op 2 juni gaat de campagne biologisch weer van start waarmee het ministerie van LVVN consumenten informeert over het biologisch keurmerk. De campagne bestaat uit een televisiecommercial, online media, buitenreclame en de website www.allesoverbiologisch.nl. Net als vorig jaar zijn er twee periodes waarin de campagne te zien is: een in juni/juli en een in oktober/november.

Optimalisaties campagne

Dit is het tweede jaar van de meerjarige campagne. Uit de evaluatie van de campagne in 2024 bleek dat de campagne goed gewaardeerd wordt. Consumenten zijn positiever gaan denken over biologisch en de kennis over het keurmerk is vergroot. De verkoop van biologische producten neemt toe, mede dankzij de acties van retailers en andere stakeholders tijdens de campagne. De campagne is geoptimaliseerd door de duur en intensiteit van de campagne aan te passen en in de mix van in te zetten media. Deze verbeteringen zijn doorgevoerd in 2025. Zo heeft de tv-spot een nieuwe voice over gekregen en komt er meer online inzet.

Zichtbaar genieten van biologisch

Voor de advertenties werd in 2024 gewerkt met ‘helden’, dat waren bepaalde producten die in de spotlight stonden. In 2025 komen in de online uitingen nieuwe producten prominent in beeld (altijd seizoensproducten en een mix van verschillende ketens/sectoren), maar er komen nu ook personen in beeld die zichtbaar genieten van het eten van die producten. 

Meer online aandacht voor biologisch

Er komt ook extra inzet via online media om het effect van de campagne te optimaliseren. Dit is bedoeld om het bereik en de herkenbaarheid van de campagne te vergroten. Nieuw hierbij is dat er gewerkt gaat worden met ‘content partnerships’. Dat zijn campagne uitingen in de stijl en tone of voice van het betreffende platform/medium, zoals nieuwssites, podcast en instagramvideo’s van contentmakers op het gebied van koken.

Over de campagne

De consumentencampagne maakt onderdeel uit van het Actieplan ‘Groei van biologische productie en consumptie’. De ambitie is het landbouwoppervlak voor biologische landbouw te laten groeien van ongeveer 4,5% in 2023 tot 15% in 2030. Om dit doel te bereiken is het belangrijk dat consumenten meer en vaker voor biologische producten kiezen. De consumentencampagne is een belangrijk onderdeel om dit voor elkaar te krijgen.